duminică, martie 19, 2006

Umbrele de Bucuresti - cat din ceea ce vedem chiar intelegem

Nu vreau sa vorbesc despre fata intunecata a Bucurestiului si nici despre viata de noapte ci doar despre ...umbre. Ele apar fireste in prezenta luminii mai precis a soarelui, difera de la locatie la locatie pe glob dupa cum si calitatea luminii variaza. Umbrele de Bucuresti sunt diferite de cele de Cluj sau Targoviste numai prin simplul fapt ca apar aici la o precisa latitudine si longitudine si nu altundeva pe glob.

Umbrele de Bucuresti nu sunt speciale in nici un fel (nu poseda calitati supranaturale si nici nu capata viata ca umbra lui Peter Pan) insa sunt ale bucurestenilor. Spre exemplu avem o cladire si vrem sa-i studiem umbrele; ii dam o locatie de pe glob si vedem ce se intampla. Paris, Viena, Madrid, Melbourne orice, la nimereala si vom vedea umbre de Paris, de Viena, etc. Experimentul devine mai interesant insa in momentul in care ii dam ca locatie Bucuresti ( sau dupa caz orasul natal al fiecaruia) vom vedea, sau mai bine zis simtii brusc ceva familiar, parca acea cladire brusc devine mai realista si desi nu am studiat-o in profunzime foarte cunoscuta, apropiata.

Umbrele pot adauga un plus de realism oricarei reprezentari de arhitectura dar poate ele pot adauga ceva mai mult ; pot apropia acea reprezentare de privitor. Umbrele pentru obiectul de arhitectura ( cladirea in speta) reprezinta amprenta locului unde au fost construite. Traind ani de-a randul intr-o anumita locatie ochiul se obisnuieste cu lumina si in consecinta cu umbrele specifice.

Un alt experiment care ar trebui incercat este acela al construirii a 2 constructii identice in doua locatii diferite de pe glob cu aceeasi orientare cardinala si izoland doar fragmente din ea sa se vada daca subiectii umani recunosc cele 2 cladiri ca fiind identice. Raspunsul teoretic ar fi ca nu. Unicitatea cladirii va fi data de mai mult decat detaliile arhitecturale ci si de locatie.

Facts:
Studii aprofundate de iluminare au fost facute de catre constructorii Muntelui Rushmore inainte ca celebrele sculpturi gigant sa fie realizate observandu-se orientarea cardinala dar si clima zonei in general

In tarile nordice exista asa numita disciplina a arhitecturii de lumina. Datorita perioadei de timp extrem de luni a iernii nordice, care are o anumita lumina specifica; difuza si de joasa intensitate - iluminatul artificial a devenit o arta. Umbrele si mai ales relieful unei fatade de cladire nu prea poate fi admirat prea des in lipsa unei lumini directe care sa le evidentieze.

Niciun comentariu: