miercuri, septembrie 30, 2009

Roma- ziua3

Invatand din zilele anterioare am decis sa ne sculam la 7.00 ca mai apoi sa ajungem undeva in centru pe la orele 8.00. De ce? Pentru ca desi eram in a 3-a zi nu apucasem sa vedem toate pietele de pe lista iar pietele fiind spatii publice sunt vizitabile oricand. Tot in aceasta zi aveam programat de vizitat si Musei Vaticani (aka Capela Sixtina si restul de interioare si curtile)

Si deci am ajuns la 8.30 in Piazza di Spania - unde nu era nici picior de turist. Locul este stramt si imi puteam imagina cu usurinta cum ar fi plin de turisti. Am urcat scarile am facut cateva poze si apoi ne-am indreptat spre Piazza di Popolo.



Si ea lipsita de turisti si linistita. Intre cele doua am mai cautat vreo doua magazine de comics ce erau in drum fara prea mare succes. Una din bisericile gemene (S.M dei Miracoli - cred) era in reconstructie (de fapt pentru cei care isi aduc aminte de Codul lui DaVinci - the movie - biserica in cauza era in reconstructie si in timpul filmarilor - tot n-au terminat-o) Tot in piata respectiva este si biserica S.M del Popolo - ce contine si Capela Chigi (faina dar si ea WIP). In interiorul lor am reusit sa intram in aceeasi zi dar mai tarziu - ora 9.00 fiind prea matinala pentru majoritatea insititutiilor.



Next stop - Musei Vaticani - pe agenda zilei - Capela Sixtina, Curtile Pinului si San Damaso, Scala Regia si Holul Bibliotecii Laurentiana. Dintre care, ultimele doua nu sunt in circuitul turistic - how lovely.
Muzeele (pentru ca sunt mai multe) in sine sunt foarte bine gandite functional. Au trasee interesante. Ceea ce m-a impresionat mai putin au fost insa interioarele. Ok, poate daca esti student la arte mai merge sa fi extaziat in fata frescelor apartamentelor Borgia insa personal mi s-a taiat apetitul de renastere si baroc in pictura dupa aceasta excursie.

Capela Sixtina - plina de oameni - noroc ca e mare si inalta si nu te sufoci. Nu ai voie sa faci poze in ea, si trebuie sa pastrezi liniste. Desi se vroia un loc unde sa stai si sa admiri extaziat pictura lui Michelangelo pe mine multimea si faptul ca nu gaseam un loc de stat m-a facut sa trec mai departe. O mica observatie. Pentru o pictura din perioada renasterii si barocului fresca capelei sixtine are niste culori foarte vii. Departamentul de restaurare si-a facut treaba impecabil se pare.

Una din salile ulterioare capelei care mi s-a parut extrem de interesanta este sala hartilor. Ideea este de a avea o sala-coridor pe peretii careia sa ai pictate hartile tuturor statelor italiene. Pun pariu ca era extrem de utila in caz de razboi sau de semnat tratate de pace.



Una din expozitiile muzeelor care m-a atras a fost cea de trasuri si calesti, si automobile. Pozele sunt courtesy of sister's phone caci mie mi se taiase de poze dupa no-photo sign de la Capela Sixtina in jos. Aici am inteles cateva chestii despre trasuri, unele din acele mici revelatii of how things used to work.

Curtea Pinului este suficient de incapatoare pentru turisti
Curtea San Damaso este...ahem partial parcare partial curte de serviciu, partial terasa-cafenea-whatever. Adica aici am iesit si am mancat pe o terasa. Se explica de ce se gasesc atatea de putine poze cu ea pe net. Adevarul este ca nu este de o arhitectura speciala si nici nu gasesti un unghi bun din care sa o iei. Majoritatea perspectivelor sunt blocate de pinii seculari.



Iesirea din Musei Vaticani se face pe o scara absolut geniala (cred ca mai citisem undeva de ea dar ma rog a fost o placere sa o redescopar) Scara este de fapt doua. Adica sunt doua rampe ce pleaca cumva decalat in spirala. Are rampe si cateva trepte iar parapetul este o adevarata opera de arta. It inspired me.





Dupa musei Vaticani pentru ca era inca devreme - doar 14.00. Am decis sa mergem la vanatoare de palate.

Farnese - tot sediu de politie e, fain este ca soclul are ca detaliu de arhitectura o banca de piatra continua inglobata in el. Se prinde si wireless - fu fu, de la sectia de politie evident.



Della Canceleria - era sa-l ratez. Exteriorul cam sec, curtea interioara face toti banii. Exemplu clasic de ordonanta, portic parter si etaj, pilastrii angajati etajele superioare. Lumina era faina. Interesant era o expozitie cu masinariile lui Leonardo da Vinci, reproduse la scara si interactive - just that I was a cheapstake again 8euro - scump domne, scump.




Massimo alle Colonne - din nou era sa-l ratez. Pe o strada extrem de circulata, ceva in genul Ion Campineanu la noi. Discret si bine afumat de vreme. Am fost foarte aproape in speranta ca se poate intra in el. Unfortunately Massimo alle Colonne este... imobil rezidential. Am reusit sa arunc o privire in curtea interioara care era pretty creepy.



Vendramin-Calergi - WIP - really creepy partea care nu este refacuta. Fatada insa arata bine dupa refacere. Curtea interioara vag accesibila - twice as creepy. Nu am facut prea multe poze pentru simplul motiv ca bateria imi era pe duca (ca de altfel toata ziua am fost cu sufletul la gat ca o sa moara) si pentru ca chiar nu aveam la ce.



Am nimerit si in curtea San Ivo alle Sapienza. Pe San Ivo il vazusem pe cealalta parte- fatada principala si uitasem complet ca are si o curte cu portic. Noroc de placa cu arhivele statului si de usa deschisa larg prin care se vedea in curtea interioara tocmai din strada altfel nu ajungeam niciodata acolo. O atmosfera absolut geniala. Afara, zgomot, praf circulatie, in interior liniste si pace. Apparently accesul este liber pentru ca cladirea gazduieste arhivele statului - sincer mi s-a parut cam pustie pentru niste arhive, sau poate am nimerit in pauza de masa?

Ara Pacis Auguste - sau cum arata un proiect de pavilion de la noi construit pe bune. Arhitectura moderna. Muchii drepte, perete de sticla suprafete albe si totul pentru .... o alta piatra. Ok, piatra in cauza (am admirat-o de pe dinafara din nou cheapstake ca sa si intru) arata bine si era parte din mausoleul lui Augustus si totusi...



Si Tempietto din San Pietro in Montorio




Per total una dintre cele mai productive zile in ceea ce priveste obiectivele de vizitat. Si pentru cei de acasa - giftshop-urile de la Vatican sunt extraordinare - good taste of catholics never failed me.

Random Rome



Niciun comentariu: