marți, mai 06, 2008

dale si trepte - Metroul Bucurestean

Cum se masoara / cum se face releveu la o statie de metrou din Bucuresti.
Lungimi /latimi in dalele peronului; inaltimi in oameni si trepte.
Chestii care ti se pot intampla:
* sa descoperi ca peronul nu are latime constanta, ingustandu-se la unul din capete.
* sa vezi cat de suie este o scara si cat de nerectangulari sunt niste stalpi.
* sa intelegi cat de prost sunt amplasate camerele de supraveghere si cate unghiuri moarte au
* sa se uite lumea suspect la tine cand ajungi la capul scarilor si strigi 36 sau cand te plimbi de la un stalp la altul si murmuri 15 trecand pe langa un alt calator.

De ce as face asta? Nu exista planuri/relevee/proiectele statiilor?
Ba da, dar nu sunt accesibile muritorilor de rand, nici macar clasei superioare a muritorilor de rand de la arhitectura.

Motivul este proiectul de atelier pe care l-am intitulat [ArT]ranzit si care propune pe scurt introducerea functiei de expunere in spatiile publice de tranzit cum ar fi metroul. In momentul actual ceea ce vede in fiecare zi in jur de 2 mil de oameni ce folosesc metroul ca mijloc de transport in comun este arhitectura - mai buna sau mai rea - a statiilor de metrou de anii 60-70-80 SI panouri publicitare prin pasaje si prin statii.

Stiu doar de doua actiuni artistice organizate ce au avut ca scena spatiul metroului. Cateva reprezentari ale unei trupe de teatru in statia Unirii 1 prin 2005 care au fost primite bine de public - un eveniment insolit care sa scurteze asteptarea plictisitoare a metroului. Au fost situatii in care calatorii au lasat metroul sa treaca fiind prinsi in reprezentarea teatrala. Si expozitia unei fotografe timp de o saptamana prin 2006-2007 in statia Universitate.

Ok in afara de aceste doua evenimente si nspe mii de campanii publicitare care au facut pe multi sa scoata telefonul si sa traga pe fuga o poza la instalatiile respective, in Statiile si pasajele de metrou NU SE INTAMPLA NIMIC!

Exista spatii comerciale cu duiumul si functioneaza mai bine sau mai prost pentru ca exista problema securitatii acestor obiective. Noaptea aceste locuri ca orice spatiu public acoperit, unde mai punem ca si subteran se tranforma vrand nevrand in casa pentru homeless autohtoni.

Propunerea?
Reamenajarea unei statii de metrou astfel incat: sa se rezolve problemele cauzate de trafic intens: interventii nu de mare amploare, cam ceea ce se face in prezent atat la Pasajul Bucur Obor cat si la Pasajul de la Universitate: schimbare finisaje (THEY need that badly), refacerea unor instalatii, amenajarea unor spatii comerciale cumva integrate in designul statiei si incercarea de incorporare pe langa a panourilor publicitare care - well sunt si vor fii - a unor instalatii, obiecte de arta.
Propunere de personalizare a statiilor de metrou astfel incat Aviatorilor sa nu mai semene cu Crangasi - fara un peron, sau cu Piata Sudului si Stefan cel Mare. Cei care circula cu metroul stiu la ce ma refer.

Pe la ei si nu pe la noi?
N-am exemple pictures dar SUNT. Just google <> la pictures si o sa gasiti din Tokyo, Montreal si altele. Cateva care merita investigate:
Metroul din Paris - in special statiile din centru unde "mirosi" Luvrul inca din subteran. L-am experimentat acum 8 ani in treacat.
Metroul din Montreal - unde metroul in unele cazuri te lasa in cladirea in care lucrezi si unde totul functioneaza impecabil printr-un sistem smecher de pasaje si treceri subterane pe sub cladiri si strada si tot - asta in centru. La periferie- la ei ca si la noi - Timpuri Noi si Piata Sudului se simt mai ...periferice insa nu stiu, cu tot graffitti-ul lor se simt mai stylish, mai underground. Experimentat acum 2 ani insa n-am prea multe poze, la ei ca si la noi pozatul in incinta este interzis.
Metroul din Moscova unde peroanele sunt un fel de replici ale unor saloane baroce, si unde corpurile de illuminat sunt candelabre de cristal. N-am fost dar am ramas socata prin pozele de pe net.

Pana acum...ce avem:
Nervi, lipsa de timp, lipsa de documentatie, o groaza de idei care mai mult ca sigur ca vor fi demolate la corectura de maine, dubii ca este destul pentru a face un proiect din asta, spaima ca v-a trebui sa schimb tema de miercuri pe vineri pentru panou.

Incheiere eyecandy pics de prin statia Universitatii acum doi ani de la acea expozitie foto. Click it

Niciun comentariu: